ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Váš prohlížeč - MS Internet Explorer #version# - již nepatří mezi podporované prohlížeče. Doporučujeme přejít na některý jiný prohlížeč, podrobnosti najdete v prohlášení o přístupnosti.

Časté dotazy, informační materiály


Informační materiály

Časté dotazy

1. Je nutné přihlásit do evidence zaměstnanců zaměstnance, kterým nevznikla účast na pojištění? Např. zaměstnance na dohodu o provedení práce s výdělkem do 11 500 Kč či dohodu o pracovní činnosti s výdělkem nepřevyšující 4 499 Kč?

V evidenci zaměstnanců podle zákona o JMHZ budou muset být nově evidováni i zaměstnanci, kteří dosud nebyli vedeni v registru pojištěnců ČSSZ, protože nebyli účastni nemocenského pojištění. Zákon o JMHZ nově definuje, kdo je zaměstnancem, a to bez ohledu na sjednaný nebo zúčtovaný příjem.

2. Jaké údaje bude zaměstnavatel dohlašovat za zaměstnance, kteří byli přihlášeni do registru pojištěnců ČSSZ prostřednictvím Oznámení o nástupu do zaměstnání?

Byl-li zaměstnanec veden v registru pojištěnců ČSSZ podle zákona o nemocenském pojištění v období od 1. ledna 2026 do 31. března 2026 alespoň jeden den a je po 1. dubnu 2026 stále zaměstnancem, je zaměstnavatel povinen dohlásit rozšířený set údajů týkajících se tohoto zaměstnance. Jde o údaje, které budou součástí nové evidence zaměstnanců, ale dosud nebyly evidovány ve stávající evidenci ČSSZ. Seznam údajů, které musí zaměstnavatel dohlásit, naleznete v dokumentu Seznam údajů dohlašovaných za zaměstnance (DOCX 28,07 kB).

Dohlášení se provádí prostřednictvím podání registrace zaměstnance (REGZEC) – Akce „Změna“ v termínu do 30. dubna 2026.

3. Do kdy musí zaměstnavatel registrovat všechny zaměstnané osoby, které nově spadají pod definici zaměstnance (např. nepojištěné DPČ)?

Tuto povinnost musí zaměstnavatel splnit v období od 1. dubna 2026 do 30. dubna 2026.

4. Budou si muset externí zpracovatelé mezd vyřizovat nově plné moci na MPSV nebo budou stačit plné moci udělené pro OSSZ?

Dosud platná zmocnění udělená zaměstnavatelem externím zpracovatelům mezd k úkonům činěným vůči OSSZ budou platná a účinná i pro účely podávání JMH a souvisejících podání (např. pro úkony, pokud jde o povinnosti zaměstnavatele při evidenci zaměstnance). Udělení jiného či rozšíření již uděleného zmocnění tedy nebude pro ten účel požadováno.

5. Jak chápat problematiku evidence zahraničních zaměstnanců?

Zaměstnavatel je od 1. 4. 2026 povinen přihlásit zahraničního zaměstnance do evidence zaměstnanců nejpozději před okamžikem nástupu tohoto zaměstnance k výkonu práce, nejdříve však jej půjde přihlásit ve lhůtě 8 dní před předpokládaným dnem nástupu zaměstnance do zaměstnání.

6. Jaké datum uvést při přihlášení zaměstnance, pokud dochází k uzavírání smluv s jiným datem, než je skutečný nástup zaměstnance do zaměstnání?

Zákon o JMHZ jasně stanoví, jaký den se považuje za den nástupu zaměstnance do zaměstnání, jedná se o den nástupu do zaměstnání podle zákona o nemocenském pojištění. Pokud tento den nelze použít, tak den nástupu k výkonu práce podle zákona o zaměstnanosti, pokud nelze použít ani tento den, tak se jedná o den, kdy pro účely zákona o daních z příjmů vznikla zaměstnavateli povinnost poskytovat zaměstnanci plnění a pokud nelze použít žádný z předchozích dnů, tak se jedná o den, kdy zaměstnavatel pro účely zákona o daních z příjmů poprvé poskytl plnění zaměstnanci.

7. Bude se stále zasílat i výkaz příjmů u DPP (tzv. VPDPP)?

Tiskopis Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (VPDPP) bude možné podat naposledy za prosinec 2025. Pro období od 1. 1. 2026 je povinnost podávat tento tiskopis zrušena a bude od 1. 4. 2026 nahrazena vykázáním údajů v JMH. K tomu se ještě poznamenává, že do 31. 3. 2026 bude možné využívat pro osoby zaměstnané na DPP přihlášení prostřednictvím tiskopisu Oznámení o nástupu do zaměstnání (ONZ).

8. Jakým způsobem máme oznamovat nástup zaměstnance do zaměstnání v období mezi lednem až březnem 2026?

V tomto období zůstane zachována povinnost oznámit nástup zaměstnance užitím formuláře Oznámení o nástupu do zaměstnání (ONZ); to i pro účely odhlášení v případě skončení zaměstnání. Pokud zaměstnání trvá i po 31. březnu 2026, je zaměstnavatel povinen dohlásit rozšířený set údajů týkajících se tohoto zaměstnance. Dohlášení se provádí prostřednictvím podání registrace zaměstnance (REGZEC) – Akce „Změna“ v termínu do 30. dubna 2026.

9. Jakým způsobem mohu provést opravu vykázaných údajů v měsíčním hlášení po tom, co již bylo podáno? Např. jsme chybovali při vykázání zúčtovaných příjmů u jednoho zaměstnance (jeho vyměřovací základ pro odvod pojistného), jak v tomto případě postupovat?

Pokud už jste odeslali měsíční hlášení, musíte provést opravu formou opravného hlášení. V opravném hlášení opravíte příslušný údaj, aby odpovídal skutečnosti, a případně další údaje, které s jeho opravou souvisí. Např. v případě zjištění uvedené chyby opravíte měsíční hlášení opravným hlášením v části vykázaného vyměřovacího základu. Nutné v souvislosti s tím bude pak třeba opravit všechny části měsíčního hlášení, které touto změnou budou dotčeny (pojistná část).

10. Oznámení záměru uplatňovat slevu na pojistném zaměstnavatele, tzv. „OZUSPOJ“ – bude tento formulář také součástí registrace zaměstnance nebo bude nutné ho zasílat i nadále zvlášť?

OZUSPOJ jako formulář zůstává zachován beze změny.

11. Jak budeme moci uplatnit slevu na pojistném zaměstnavatele? Tuto slevu nyní uplatňujeme na Přehledu o výši pojistného za příslušný kalendářní měsíc, pokud tyto přehledy v měsících leden až březen 2026 již nebudeme podávat, jak slevu uplatníme?

Pro toto období platí, že za uplatnění slevy na pojistném zaměstnavatele se považuje její odečtení z částky pojistného. Za uvedené měsíce nebude tedy sleva uplatňována na Přehledu o výši pojistného. Přehled nebude zaměstnavatel podávat, následně bude sleva pouze vykázána v rámci JMH za leden, únor a březen 2026, které bude zaměstnavatel povinen dodatečně podat v období od 1. 4. 2026 do 30. 6. 2026. Na povinnosti odvádět pojistné za uvedené kalendářní měsíce se nic nemění, pojistné je potřeba odvést standardně od 1. do 20. dne následujícího měsíce.

12. Jak to bude za měsíce 1-3/2026 s podáním ELDP, VPDPP v případě, že zaměstnanec ukončí pracovní poměr v jednom z těchto měsíců. Má se mu ELDP a VPDPP udělat po staru a poslat hned v měsíci skončení pracovního poměru nebo platí i v těchto případech, že data za 1-3/2026 se neposílají a dopošlou se v 4/2026?

V případě, že zaměstnání skončí před 1. 4. 2026, je zaměstnavatel povinen za toto období vést a předložit evidenční list důchodového pojištění podle ustanovení 38 a 39 zákona č. 582/1991 Sb., ve znění účinném do 31. 12. 2025. Dále je zaměstnavatel povinen na výzvu České správy sociálního zabezpečení nebo územní správy sociálního zabezpečení vyhotovit evidenční list důchodového pojištění s údaji za rok 2026 a předložit je do 8 dnů ode dne obdržení této výzvy.

Tiskopis Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (VPDPP) bude možné podat naposledy za prosinec 2025. Pro období od 1. 1. 2026 je povinnost podávat tento tiskopis zrušena. Pokud tedy DPP skončí v období leden – březen 2026, je možné zaměstnance odhlásit prostřednictvím tiskopisu ONZ, popř. od 1. 4. 2026 formulářem REGZEC, ale v tomto případě budete muset nejprve dohlásit rozšířený set údajů prostřednictvím podání registrace zaměstnance (REGZEC) – Akce „Změna“.