Sociální zabezpečení pomáhá překlenout některé očekávané i neočekávané situace
Těhotenství a porod nebo úraz či vážné onemocnění člena rodiny. To jsou situace, které řada rodin čas od času řeší. Jaké existují možnosti, o co a kde žádat? Nejen o tom měli možnost novináři diskutovat s odborníky zlínské okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ). V pondělí 10. srpna se zde konalo setkání zástupců úřadu se zlínskými médii u příležitosti 25 let existence České správy sociálního zabezpečení.
Lidé obvykle nerozlišují, že „mateřská“ a rodičovský příspěvek jsou rozdílné dávky. Peněžitá pomoc v mateřství, lidově zvaná „mateřská“, se poskytuje v zásadě prvních šest měsíců péče o novorozeně. Maminky musí být v době nástupu na její čerpání nemocensky pojištěny z titulu zaměstnání nebo podnikání a získat zákonný počet dnů účasti na nemocenském pojištění. Pracovníci OSSZ pravidelně odpovídají na dotazy, zda si „na mateřské“ mohou přivydělat nebo jestli ji může čerpat tatínek. „Obojí je možné. Otec dítěte musí pro nárok na peněžitou pomoc v mateřství splnit stejné podmínky jako žena a musí s matkou dítěte uzavřít písemnou dohodu, že bude o dítě pečovat. O miminko se může začít starat nejdříve od 7. týdne po narození. Přivýdělek je možný, ale musí jít o jinou činnost, než ze které je dávka vyplácena. Je-li například vyplácena ze zaměstnání, lze při jejím pobírání podnikat,“ uvedl ředitel OSSZ Zlín Petr Špaček. Maminky z řad čerstvých absolventek či dlouhodobě registrované na úřadu práce zpravidla jednu z podmínek pro vznik nároku na peněžitou pomoc v mateřství nesplní a tak jim OSSZ nemůže dávku přiznat. O rodičovský příspěvek si pak rodič žádá na úřadu práce.
Další dávkou související s rodinným životem vyplácenou OSSZ je ošetřovné. Náleží jen zaměstnancům, pokud nemohou pracovat kvůli ošetřování dítěte mladšího 10 let, které onemocnělo, stal se mu úraz, byla mu nařízena karanténa, nebo osoba, která jinak o dítě pečuje, sama onemocněla. „V praxi jsou poměrně časté situace, kdy je maminka přijata do porodnice či s jedním dítětem do nemocnice a péči o druhé dítě doma přebírá zaměstnaný tatínek. Pokud jde o dítě do 10 let věku, má otec, při splnění podmínek, nárok na ošetřovné po dobu, po kterou bude maminka s dítětem v nemocnici, nejdéle však po dobu 9 kalendářních dnů vč. soboty, neděle a svátků,“ doplnila příklad vedoucí oddělení nemocenského pojištění Michala Raichelová s tím, že klienti se s pracovníky OSSZ radí, jak správně postupovat při vzniku události týkající se rodičovství či péče o blízké. Ošetřovné se dále poskytuje i v situaci, kdy lékař z důvodu vážného onemocnění či úrazu rozhodne o potřebě ošetřování člena domácnosti. Tím může být starší dítě, partner a také prarodič. Podmínkou však je společná domácnost. Nárok na ošetřovné ale nemají podnikatelé registrovaní na OSSZ jako OSVČ (tj. osoba samostatně výdělečně činná).
Doba, kdy lidé dlouhodobě pečovali o blízké, může ovlivnit důchod. Poznatky nejen z OSSZ ve Zlínském kraji jsou však takové, že někteří lidé se ostýchají o tom mluvit. Požádat si o uznání doby péče není nic, za co by se měl člověk stydět. Jde o činnost, která je stejně zodpovědná jako zaměstnání. Dobu péče o osobu závislou lze do důchodu započítat při splnění zákonných podmínek v plném rozsahu. Musí být ale doložena rozhodnutím OSSZ. Předpokladem pro rozhodnutí je vystavené potvrzení od úřadu práce o době poskytování péče osobě, která má přiznán stupeň závislosti II. – IV., resp. o péči o dítě do věku 10 let, které má přiznán stupeň závislosti I.
Vážná nemoc nebo úraz mohou člověka potkat v každém věku a v důsledku toho se může stát invalidním. Zejména mladí lidé si ale nepřipouští, že by důchod mohli potřebovat dříve. Nárok na invalidní důchod vznikne jen, pokud člověk získal potřebnou dobu důchodového pojištění. V případě úmrtí v rodině jsou pozůstalí zabezpečeni vdovským, vdoveckým nebo sirotčím důchodem. Ovšem i zde platí, že zesnulá osoba k datu úmrtí získala potřebnou dobu pojištění.
Rozhovor s ředitelem OSSZ Zlín
Počet starobních důchodců k 31. 12./30. 6.
Rok | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 |
OSSZ Zlín | |||||||
- příjemci starobních důchodů celkem | 43 487 | 44 960 | 45 025 | 44 940 | 45 157 | 45 300 | 45 141 |
z toho: řádné starobní důchody | 33 219 | 33 167 | 32 748 | 32 236 | 32 013 | 31 941 | 32 232 |
tzv. předčasné starobní důchody | 8 640 | 10 155 | 10 610 | 11 016 | 11 440 | 11 665 | 11 212 |
podíl předčasných důchodů | 19,9 % | 22,6 % | 23,6 % | 24,5 % | 25,3 % | 25,8 % | 24,8 % |
Zlínský kraj | |||||||
- příjemci starobních důchodů celkem | 131 172 | 135 770 | 135 735 | 135 421 | 136 027 | 136 457 | 135 985 |
z toho: řádné starobní důchody | 98 750 | 98 652 | 97 114 | 95 574 | 94 797 | 94 680 | 95 515 |
tzv. předčasné starobní důchody | 25 587 | 30 302 | 31 765 | 33 012 | 34 403 | 35 021 | 33 648 |
podíl předčasných důchodů | 19,5 % | 22,3 % | 23,4 % | 24,4 % | 25,3 % | 25,7 % | 24,7 % |
ČR | |||||||
- příjemci starobních důchodů celkem | 2 260 032 | 2 340 147 | 2 341 220 | 2 340 321 | 2 355 144 | 2 362 155 | 2 353 691 |
z toho: řádné starobní důchody | 1 709 059 | 1 716 138 | 1 695 236 | 1 675 415 | 1 668 540 | 1 666 549 | 1 678 153 |
tzv. předčasné starobní důchody | 428 395 | 501 789 | 523 886 | 543 356 | 565 926 | 575 979 | 554 279 |
podíl předčasných důchodů | 18,9 % | 21,4 % | 22,4 % | 23,2 % | 24 % | 24,4 % | 23,5 % |
Průměrná výše sólo starobního důchodu (v Kč)
k 31. 12. 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 | |||||||
Muži | Ženy | Celkem | Muži | Ženy | Celkem | Muži | Ženy | Celkem | |
OSSZ Zlín | 12 149 | 9 995 | 10 978 | 12 425 | 10 208 | 11 221 | 12 122 | 9 974 | 10 951 |
Zlínský kraj | 11 990 | 9 863 | 10 843 | 12 252 | 10 074 | 11 081 | 11 965 | 9 841 | 10 818 |
ČR | 12 259 | 10 050 | 11 075 | 12 522 | 10 268 | 11 316 | 12 237 | 10 028 | 11 050 |
Vývoj počtu zpracovaných exekučních případů podle OSSZ ve Zlínském kraji k 31. 12./30. 6.
Rok | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 |
OSSZ Kroměříž | 4 466 | 5 296 | 2 918 | 2 567 |
OSSZ Uherské Hradiště | 5 364 | 6 161 | 3 661 | 2 986 |
OSSZ Vsetín | 4 318 | 4 720 | 2 295 | 2 478 |
OSSZ Zlín | 6 206 | 6 808 | 3 946 | 3 587 |
Celkem Zlínský kraj | 20 354 | 22 985 | 13 120 | 11 618 |
Vývoj počtu zpracovaných dávek nemocenského pojištění ve Zlínském kraji k 31. 12./30. 6.
Rok | 2012 | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 |
OSSZ Kroměříž | 18 430 | 20 379 | 21 783 | 13 429 | 11 246 |
OSSZ Uherské Hradiště | 34 495 | 35 842 | 39 980 | 24 667 | 20 700 |
OSSZ Vsetín | 34 976 | 37 078 | 40 190 | 25 194 | 20 923 |
OSSZ Zlín | 48 406 | 50 670 | 56 575 | 33 820 | 29 068 |
Celkem Zlínský kraj | 136 307 | 143 969 | 158 528 | 97 110 | 81 937 |
Kontroly dodržování režimu dočasně práceneschopných pojištěnců ve Zlínském kraji v letech 2012-2015
Počet provedených kontrol | Počet postihů | |||||||||
Rok | 2012 | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 | 2012 | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 |
OSSZ Kroměříž | 1 797 | 1 193 | 1 337 | 684 | 579 | 46 | 16 | 56 | 26 | 19 |
OSSZ Uherské Hradiště | 1 024 | 1 209 | 2 048 | 959 | 1 073 | 53 | 58 | 93 | 22 | 48 |
OSSZ Vsetín | 1 192 | 1 307 | 1 510 | 652 | 727 | 73 | 62 | 81 | 40 | 31 |
OSSZ Zlín | 1 807 | 2 011 | 2 403 | 1 272 | 1214 | 72 | 75 | 60 | 15 | 24 |
Celkem Zlínský kraj | 5 820 | 5 720 | 7 298 | 3 567 | 3 593 | 244 | 211 | 290 | 103 | 122 |
Počet osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) ve Zlínském kraji k 31. 12./30.6.
Výkon hlavní výdělečné činnosti | Výkon vedlejší výdělečné činnosti | |||||||||
Rok | 2012 | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 | 2012 | 2013 | 2014 | k 30. 6. 2015 | k 30. 6. 2014 |
OSSZ Kroměříž | 5 525 | 5 203 | 5 132 | 5 169 | 5 223 | 3 262 | 3 319 | 3 390 | 3 451 | 3 368 |
OSSZ Uherské Hradiště | 8 100 | 7 868 | 7 617 | 7 705 | 7 817 | 4 856 | 4 993 | 5 237 | 5 393 | 5 200 |
OSSZ Vsetín | 8 383 | 8 076 | 7 991 | 8 238 | 8 303 | 4 633 | 4 710 | 4 873 | 5 292 | 4 878 |
OSSZ Zlín | 11 924 | 11 421 | 11 102 | 11 266 | 11 350 | 7 046 | 7 131 | 7 392 | 7 478 | 7 320 |
Celkem Zlínský kraj | 33 932 | 32 568 | 31 842 | 32 378 | 32 693 | 19 797 | 20 153 | 20 892 | 21 614 | 20 766 |