ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Váš prohlížeč - MS Internet Explorer #version# - již nepatří mezi podporované prohlížeče. Doporučujeme přejít na některý jiný prohlížeč, podrobnosti najdete v prohlášení o přístupnosti.

19 02/2024 Praha

Petra Veselská: Jde o smysluplnou, zajímavou a rozmanitou práci

19. 02. 2024
Petra Veselská: Jde o smysluplnou, zajímavou a rozmanitou práci

V olomoucké OSSZ pracuje již deset let jako vedoucí oddělení důchodového pojištění. Poslední tři roky vnímá ale Petra Veselská, DiS., vzhledem k náročnosti práce jako pořádnou zátěžovou zkoušku. Pokud má však někdo chuť pomáhat lidem, práci zde by doporučila a pro ni samu zůstává i po letech stále zajímavá.

Jak dlouho pracujete v ČSSZ a jaká byla vaše dosavadní profesní cesta?

V ČSSZ pracuji od roku 1998. Začínala jsem na OSSZ Přerov a po dvou letech jsem přešla na OSSZ Olomouc, kde jsem začínala jako referentka oddělení důchodového pojištění. Ve funkci vedoucí tohoto oddělení jsem od roku 2014.

Je pro vás prostředí ČSSZ i po tolika letech stále zajímavé?

Práce na oddělení důchodového pojištění pro mě byla zajímavá už od první chvíle. Je to z velké části práce, která má smysl. Vidíte za sebou průběžně výsledky. Je to práce s lidmi, a jelikož je každý osud člověka více či méně odlišný od druhého, je rozmanitá i tato práce. Pomáháte provázet klienty jejich životními situacemi, které často nejsou příjemné. Pomáháte jim překonat administrativu spojenou s vyřizováním důchodů, ale i kompletovat a vyhodnocovat jejich doby pojištění tak, aby byly maximálně ošetřeny a využity pro účely výpočtu důchodu, což je často velice náročná a někdy až detektivní činnost. Tato podstata práce se v průběhu těch více než 20 let nezměnila.

Jakým způsobem funguje vaše oddělení?

Jsme šestnáctičlenný tým lidí, který je čtyři dny v týdnu zapojený do osobního jednání s klienty v klientském centru. Pořizujeme a kompletujeme žádosti o dávky důchodového pojištění, poskytujeme odborné konzultace v rámci předdůchodových řízení, řešíme situace u přiznaných důchodů, škála činností tím ale zdaleka nekončí.

V klientském centru pořizujeme jednotlivé žádosti, podání a požadavky, které je třeba dále zpracovat. Jde o administrativně a odborně náročnou práci, na každou činnost jsou přesně stanovené postupy, využíváte několik různých aplikací, komunikujete s různými subjekty, jako jsou třeba zaměstnavatelé a jiné úřady. Kromě toho, co jsem již zmínila, rozhodujeme o zápočtech doby péče, o osobách zdravotně znevýhodněných, řešíme dobrovolné důchodové pojištění, povyměřovací agendy. To vše musí zaměstnanci zvládnout ve zbylém čase, kdy s klientem osobně nejednají v klientském centru.

Deset let jste vedoucí oddělení, které ale bylo v posledních měsících velmi exponované a pracovně vytížené. Jde o náročnou činnost?

Za poslední cca tři roky jsme si na odděleních důchodového pojištění prošli v rámci celé republiky neuvěřitelnou zátěžovou zkouškou, která vzala a stále ještě ubírá mnoho sil všem zaměstnancům. Začalo to covidovou pandemií, následoval zásah do nároků na předčasné důchody a způsoby výpočtů v mezidobí 2022/2023, až jsme se dostali k nové agendě výchovného. Covidová pandemie znamenala změnu způsobu práce na oddělení ve vztahu ke klientovi ze dne na den. Nikdo první dny nevěděl, co pandemie může přinést, a důchody si lidé potřebovali vyřizovat a spravovat stále. V druhé polovině roku 2022 následoval obrovský nárůst zájemců o předčasné důchody, kdy lidé stáli před úřadem třeba od čtyř hodin od rána. Průměrný počet podaných žádostí o důchod se téměř ztrojnásobil. Bylo třeba čelit náporu klientů, kteří často pod tlakem médií přišli s úmyslem za každou cenu jít do předčasného důchodu, pokud to u nich bylo aspoň trochu možné. Boom s výchovným, který následoval hned poté, otřásl zbytky našich sil. Naprostá většina nových agend a změny v agendách se nám v praxi rodí pod rukama, za pochodu se upřesňují postupy... Za plného provozu již dva roky přebíráme nové agendy decentralizované z ústředí ČSSZ a aktuálně se potýkáme s problémy, které souvisí s reorganizací ČSSZ. Tato práce vyžaduje vysokou schopnost jednat s klientem v příznivých i nepříznivých životních i pracovních podmínkách. Musíte být odolný vůči stresu, schopný zvládat změnu způsobu práce v plném provozu. Současně se musíte naučit velkou škálu informací, předpisů a pravidel. Nejde o žádnou monotónní práci.

Jak jste se vypořádali se situací kolem předčasných důchodů?

Jak jsem již zmínila, šlo o neuvěřitelně psychicky i fyzicky náročné období. Z mé pozice šlo hlavně o to, tlumit stres a napětí mezi veřejností, ale i mezi lidmi na oddělení. Šlo o stres z vyčerpání a rozladění z celé vzniklé situace. Snažila jsem se být všem podřízeným maximálně k dispozici a přitom všem držet co možná nejstabilnější pracovní výkon. Představte si, že se vám téměř zdvojnásobí množství práce, ale zaměstnanců na to máte stále stejně a nevíte, kdy to celé skončí. Stres zvládá každý člověk jinak, někdo to v sobě tlumí a dokáže si to zpracovat tak, aniž by ovlivnil své okolí, jiný člověk potřebuje své pocity dávat najevo, ztrácí pracovní výkon, odráží se to na jeho zdraví. S tím vším jsem se musela nejen já, ale celé oddělení potýkat. Spoustu klientů jsme nebyli schopni kapacitně zvládnout tak, že bychom s nimi žádost o důchod sepsali v den jejich návštěvy úřadu, využívali jsme možnosti Uplatněných nároků na starobní důchod, čímž klienti získali šestiměsíční prostor na zvážení odchodu do důchodu a vyčkání na klidnější situaci na úřadě. Od 1. 10. 2023, s účinností důchodové reformy, se situace kolem předčasných důchodů mírně uklidnila. Klienti, kteří sepsali žádost o důchod, se stále vracejí. Buď berou žádost zpět, nebo žádají o uvolnění výplat starobních důchodů, nebo se vracejí s tím, že navazují na podaná Uplatnění nároků na dávky důchodového pojištění. Jsou to stále ti klienti, kteří už u nás byli, a do toho přicházejí noví.

Zaměstnanci mezi jednotlivými situacemi, které jsem popsala, velmi těžko nabírají novou energii. Jde například o matky s dětmi, které potřebují energii i na výchovu potomků. U jiných kolegů se vyskytly zdravotní potíže způsobené třeba covidem, stresem, věkem nebo vším dohromady. Všichni jsme potřebovali a potřebujeme mít „nějaký“ rodinný život. Mnohdy jsme jeli už jen na setrvačnost, na víru, že ten tlak jednou musí skončit. Konkrétně to popsat, je příběh, který by vydal na román.

V rámci ČSSZ jste vystupovala k důchodové problematice také v médiích. Jaká to byla zkušenost?

Užitečná. Podle mě má smysl prezentovat úřad v médiích srozumitelně, šířit praktické informace ve vztahu k důchodům a úřadu obecně. Má smysl vyvracet mezi lidmi stále panující představu o uzavřeném, neochotném světě úředníků. Zjednodušenou, srozumitelnou formou prezentovat to, co se stroze uvádí v zákonných předpisech.

Jak hodnotíte ČSSZ jako zaměstnavatele? Doporučila byste jej pro případné uchazeče?   

ČSSZ je stěžejním úřadem státní správy. Stojí na pevných základech, což v průběhu desetiletí a v posledních letech obzvlášť dokázala. Ty pevné základy tvoří z velké části lidé na nejnižších složkách. Není to bohužel práce, která by vás mohla učinit finančně nezávislým, proto z finančního hlediska doporučovat práci v ČSSZ dle mého názoru nejde. Pokud ale někdo chce pomáhat lidem, chce mít smysluplnou, zajímavou a rozmanitou práci a je schopen ji zvládnout v náročných pracovních podmínkách, pak mohu práci v ČSSZ a konkrétně na ODP jen doporučit.

Prozradíte něco o sobě, jak trávíte volný čas, co vás baví atp.?

Jsem matkou dvou dospívajících dětí, které mi dělají obrovskou radost, a mám milujícího partnera. To jsou moje životní opory, mé pevné body v životě. K psychickému a fyzickému detoxu mi pomáhají hot core lekce cvičení. Ráda mám procházky po horách, výlety, poznávání nových míst, dobré filmy.