ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Váš prohlížeč - MS Internet Explorer #version# - již nepatří mezi podporované prohlížeče. Doporučujeme přejít na některý jiný prohlížeč, podrobnosti najdete v prohlášení o přístupnosti.

20 02/2023 Praha

Petr Hradil: Zaměřuji se na lidi a „firemní“ kulturu

20. 02. 2023
Petr Hradil: Zaměřuji se na lidi a „firemní“ kulturu

Okresní správy sociálního zabezpečení jsou tepnami struktury celé ČSSZ. Ředitelem nejmenší OSSZ Jeseník je Ing. Petr Hradil, který působí v ČSSZ od roku 2005 a mimo jiné má bohaté osobní zkušenosti s inovačním procesem a vede skupinu zabývající se návrhy a realizacemi online služeb pro OSVČ.

Co obnáší vedení celé OSSZ?

Je to obrovská zodpovědnost, ale také jedinečná příležitost podílet se na strategii směřování ČSSZ. Jedná se zejména o běžné činnosti, tedy řízení lidí, rozhodování ve věcech služebního poměru, kontrolu plnění úkolů nebo vydávání vnitřních organizačních aktů řízení, až po ty specifičtější činnosti, jako je navrhování optimalizace procesů, podílení se na přípravě koncepcí provádění důchodového a nemocenského pojištění apod. Osobně se primárně zaměřuji na lidi a „firemní“ kulturu. Snažím se podpořit atmosféru otevřenosti, důvěryhodnosti a spolupráce, a to se díky skvělému týmu zaměstnanců OSSZ Jeseník daří velmi dobře.

Do ČSSZ jste nastoupil hned po studiích. Proč jste se tak rozhodl?

Již při studiích jsem si pohrával s myšlenkou pracovat pro stát a shodou okolností se mi naskytla příležitost uplatnit své dovednosti v OSSZ Jeseník. A vyšlo to. Mimochodem o OSSZ Jeseník jsem měl výborné reference.

Deset let jste vedl oddělení vymáhání pojistného a provádění exekučních srážek. Šlo o náročnou činnost?

Musím přiznat, že po celou dobu jsem stál po boku velmi profesionálních a nadšených kolegyň se stejnou „DNA“. I díky tomu mě ta práce bavila, naplňovala a ani jsem nezaznamenal, o jak náročnou činnost se jednalo.

Jen v Moravskoslezském kraji je v exekuci 9,21 % obyvatel nad 15 let, v Olomouckém kraji je jejich počet také vysoký. Jde těmto případům předcházet?

Částečně. Velký podíl na této realitě má rodinné zázemí a stupeň vzdělanosti. Je tedy nutné pokračovat ve vytváření podmínek pro to, aby se dlouhodobě zvyšovala úroveň finanční gramotnosti obyvatel. Například výuka finanční gramotnosti na základních a středních školách běží od roku 2010. První generace dětí, které projdou kompletním finančním vzděláváním od základní školy až po střední školu, vyjde až v roce 2026. Výraznější výsledky lze tedy dle mého úsudku očekávat až v dlouhodobějším horizontu. Mimochodem, když ČSSZ přišla před rokem a půl s Informativní důchodovou aplikací (IDA), která lidem odpovídá na jednu ze základních otázek, jak vysoký by mohl být jejich důchod, také svým způsobem přispěla k lepší úrovni finanční gramotnosti.

Co říkáte na další Milostivé léto, které bude tentokrát zaměřeno i na nedoplatky na sociálním pojištění?

Osobně považuji tuto jednorázovou „amnestii“ za užitečnou a potřebnou. Jedná se o procesně krátké období, ale s možným velkým efektem, ze kterého bude nakonec profitovat celá společnost. Například na počátku devadesátých let minulého století vstupovali podnikatelé do neznámého prostředí, mnozí z nich se zadlužili i v oblasti sociálního pojištění. Tehdy činila roční sazba penále i 109,5 % z dlužné částky pojistného. I jim se tedy naskýtá jedinečná možnost mimořádného odpuštění penále, příp. exekučních nákladů. Uvidíme, jaký to bude mít úspěch.

Vedete také pracovní skupinu pro OSVČ, kde se řeší např. aplikace v rámci ePortálu ČSSZ. Považujete ji za úspěšnou?

Samotné hodnocení bych ponechal na klientech, resp. zaměstnancích ČSSZ, jak jim to ulevilo od každodenních činností. Ale například za rok 2022 byl počet zobrazení online služby ePortálu ČSSZ – Informace o zaplacených zálohách na důchodovém pojištění OSVČ – přes 820 tisíc, což osobně vnímám velmi pozitivně. Velkou zásluhu na tom mají samotní zaměstnanci ČSSZ, kteří při její propagaci sehráli významnou roli. Zároveň předpokládám, že celkový roční počet zobrazení předmětné služby by mohl v blízké budoucnosti atakovat hranici 1,5 milionu.

Plánuje se další rozvoj aplikací pro OSVČ?

Pracovní skupina pro OSVČ se aktuálně zabývá návrhem a realizací nové online služby ePortálu ČSSZ, a to konkrétně Stav pohledávek na pojistném, penále a pokutách OSVČ. Spuštěním předmětné služby odpadne příslušným zaměstnancům ČSSZ každoroční zasílání tzv. vyúčtování záloh na pojistné na důchodové pojištění OSVČ. Zároveň dostanou OSVČ možnost nalézt doslova na pár kliknutí informace o stavu pohledávek na pojistném na důchodové pojištění včetně penále.

Oblast Slezska a severní Moravy má tradičně vyšší nezaměstnanost. Je zde těžší najít vhodné zaměstnance?

Naopak, když navíc přihlédnu k životním nákladům, které jsou oproti jiným regionům nižší, nemáme nouzi o kvalitní kandidáty. V tom osobně vidím velkou konkurenční výhodu a potenciál.

Čím byste do ČSSZ nové lidi nalákal?

Někomu se může zdát práce ve státní správě nudná a stereotypní, pro mě to znamená příležitost poznat zajímavé a kreativní lidi. Dává mi možnost rozvíjet svůj potenciál, vzdělávat se a zároveň mi poskytuje prostor, kde mohu uplatnit své zkušenosti a znalosti. Velkým benefitem je pro mě i flexibilní pracovní doba, která mi umožňuje lépe sladit rodinný a pracovní život.

Prozradíte něco o sobě – jak trávíte volný čas, co vás baví…?

Ve volném čase se věnuji především rodině. Se třemi malými dětmi mi čas doslova utíká pod rukama. Jinak jsem náruživým cyklistou (MTB), mou oblíbenou destinací jsou Rychlebské stezky. V zimě se proháním na běžkách po Jesenické magistrále. Jsem velký fanda inovací a moderních technologií.