ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Váš prohlížeč - MS Internet Explorer #version# - již nepatří mezi podporované prohlížeče. Doporučujeme přejít na některý jiný prohlížeč, podrobnosti najdete v prohlášení o přístupnosti.

27 01/2023 Praha

Antonín Lerek: I v IT je třeba empatie a umění komunikace

27. 01. 2023
Antonín Lerek: I v IT je třeba empatie a umění komunikace

IT podpora je klíčovou součástí struktury ČSSZ. Oddělení servisdesku, správy webu a monitoringu, které má značnou část této problematiky na starost, vede Ing. Antonín Lerek. A že jde o pestrou paletu pracovních činností, od řešení drobných hardwarových nedostatků po úpravy webu. Vše musí fungovat, jak má. Jen v roce 2022 bylo přes Service Desk vyřešeno skoro 40 tisíc podnětů, tzv. ticketů.

ČR má mistra světa v programech MS Office. Jak jste na tom vy s Wordem nebo Excelem?

Tolik jako mistr světa toho v MOS neumím, ale myslím si, že Word zvládám na pokročilé úrovni. S Excelem moc velký kamarád nejsem, protože s ním tolik nepracuji, takže mým vrcholem jsou grafy nebo tabulky s filtry. Nicméně pokud je třeba něco pokročilého, nevzdávám se a najdu si návod nebo alternativní řešení.

Jak dlouho už u nás v ČSSZ pracujete a jaká byla vaše cesta do Správy?

Velkou motivací pracovat ve státní sféře byly dva roky převážně negativních zkušeností v soukromém sektoru, které jsem získal těsně po střední škole. Hledal jsem stabilní zaměstnání, kde bych mohl dělat, co mě baví, zároveň dělat něco pro lidi a posouvat věci vpřed.

Myslím, že se mi takové zaměstnání povedlo najít v roce 2008, kdy jsem nastoupil do ČSSZ do oddělení komunikace jako redaktor elektronické prezentace. Po necelých dvou letech jsem se stal šéfredaktorem. Při práci mi bylo umožněno dodělat si vysokoškolské vzdělání a po organizační změně v roce 2017 jsem uspěl ve výběrovém řízení na vedoucího oddělení elektronické prezentace a call centra technické podpory eSlužeb ČSSZ. V roce 2020, po dalších organizačních změnách, jsem využil nabídky práce na oddělení servisdesku a monitoringu, kde jsem vyměnil vedení call centra za vedení interního helpdesku a kam se mnou přešla i technická správa nejen webových stránek ČSSZ. 

Jaká je pozice IT podpory v ČSSZ?

Jako všude jinde je i v ČSSZ úlohou IT podpory poskytovat IT servis a služby pro bezproblémový chod organizace. V ČSSZ máme zhruba 11 tisíc uživatelů výpočetní techniky, stovky serverů a aplikací a vše musí každý den fungovat, jak má, jinak bude ohrožen nejen její chod, ale troufám si říci, že i chod státu.

Jak často lidé využívají Service Desk ČSSZ? Kolik tzv. ticketů ročně vyřešíte?

Service Desk je výchozí místo pro poskytování (nejen) IT služeb jak pro zaměstnance, tak i pro dodavatele, a je tudíž využíván denně. V roce 2022 bylo přes Service Desk vyřešeno skoro 40 tisíc ticketů.

Jaké typy požadavků zaměstnanci zadávají?

Od pavouků na zdech, zapomenutých přístupových karet po urgentní výpadky agendových aplikací nebo bezpečnostní incidenty.

Na oddělení zpracováváte také úpravy na webu nebo intranetu ČSSZ. O jak velkou část vaší práce jde a jak složité jsou naše webové stránky?

Jelikož je ČSSZ velká organizace s působností po celé ČR, příspěvky na web a intranet zveřejňujeme každý den, protože se pořád něco děje. Některé informace a dokumenty jsme také povinni zveřejňovat ze zákona.

Web ČSSZ běží na opensource portálovém řešení, které jsme si přizpůsobili na míru, a myslím, že práce s ním je logická a rutinní operace jsou jednoduché.

Web je informačně velmi rozsáhlý, což vlastně vyplývá z činnosti ČSSZ. Nejsložitější je na něm ani ne tak jeho administrace, jako spíše potřeba zkoordinovat všechny zainteresované útvary, aby udržovaly web aktuální a související informace vzájemně propojené, to vše v mezích webových šablon. Na tom naše oddělení spolupracuje s oddělením komunikace, jež nám zadává požadavky na úpravy webu, které my zajišťujeme.

Jak se web vyvíjí v čase? Šlo by na něm něco vylepšit?

Jako každý web i ten náš stále roste. V současné době se blížíme k pěti stům stránek. Je to takový živý organismus, o který je nutné se neustále starat a vylepšovat ho. Obecně bych byl rád, aby weby státní správy byly jednodušší a srozumitelnější, tzn. aby se upustilo od úředničiny a vše bylo popsáno jasně a srozumitelně, třeba za pomoci animací, videí či interaktivních nástrojů. Myslím, že ČSSZ se to docela daří. V budoucnu nás čeká sjednocení designu v rámci státní správy a přechod pod státní doménu. To vnímám také jako dobrý krok.

V týmu máte hned několik lidí. Máte práci nějak rozdělenou?

Náš tým čítá devět lidí včetně mě. Každý člen týmu zastává jinou úlohu s tím, že v základních věcech se dokážeme zastoupit. V týmu jsou tři operátoři Service Desku, kteří se střídají v ranních a odpoledních směnách. Potom tři administrátoři, kteří mají na starosti údržbu a rozvoj aplikace Service Desk a aplikaci pro správu systémových zdrojů. Dále se věnují monitoringu a testování aplikačních serverů. Další dva lidé se starají o editaci a rozvoj webových aplikací. 

Jaké vlastnosti by neměly chybět vašim kolegům? Daří se vám v případě volného místa najít vhodné uchazeče?

Dle mého názoru by měl mít každý, kdo chce pracovat v IT, kromě odborných znalostí i analytické myšlení a schopnost se neustále vzdělávat. Pro uživatelskou IT podporu pak považuji za důležitou také empatii a komunikační dovednosti.

Volná místa obsazujeme trochu obtížněji, protože obecně je IT specialistů na trhu nedostatek a nám speciálně to navíc komplikují ještě přijímací a platové podmínky, zejména pro mladší uchazeče. Podpořil bych vznik speciálních platových tarifů pro státní zaměstnance v IT, protože jejich význam je pro dnešní fungování státu enormní.

Na druhou stranu pro některé uchazeče je atraktivní jistota a stabilita práce, kterou ČSSZ poskytuje. Dále jsou tu možnosti dalšího vzdělávání a slaďování osobního a pracovního života formou home office, dětské skupiny, zkrácených úvazků atp. A také tu pracuje spousta fajn kolegů a kolegyň, pro které je práce posláním a jsou pro mnohé inspirací.

A co relax po práci? Máte čas a chuť zahrát si nějakou počítačovou hru?

Na našem oddělení se sešlo několik fanoušků počítačových her a já se mezi ně také počítám. Pokud mi zbyde čas na hry, nejčastěji ho trávím u leteckého simulátoru. Rád bych si však v budoucnu udělal pilotní průkaz a jako pilot se občas proletěl IRL.