Podmínky pro výplatu důchodu do zahraničí
Veškeré platby důchodů do zahraničí jsou realizovány prostřednictvím České národní banky v Praze (dále jen „ČNB“) a jejími smluvními partnery – korespondenčními bankami v zahraničí.
ČSSZ zadává příkazy k výplatě důchodů ČNB (v souladu s českou právní úpravou) v českých korunách. Mezi ČNB a bankou příjemce důchodu v zahraničí (dále také „klient“) jsou pro výplaty důchodů přípustné platební transakce pouze v těchto měnách: AUD, CAD, CHF, CZK, DKK, EUR, GBP, NOK, SEK, USD.
ČSSZ zadává příkazy ČNB k výplatě důchodu vždy ve výši, která byla příjemci důchodu vyměřena rozhodnutím ČSSZ o přiznání důchodu a poté případně upravena na výši stanovenou řádnou anebo mimořádnou valorizací v souladu s příslušnou českou právní úpravou. Částka skutečně vyplacená klientovi se může lišit v závislosti na kurzu příslušné měny a poplatcích místních bank.
Úhrady bankovních poplatků za výplatu důchodů do zahraničí
V souvislosti s novelou zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů došlo s účinností od 1. ledna 2025 k zajištění rovného přístupu v úhradách bankovních poplatků pro všechny příjemce důchodů v zahraničí.
ČSSZ hradí od 1. ledna 2025 u všech důchodů vyplácených do zahraničí pouze bankovní poplatky účtované Českou národní bankou, jejíchž bankovních služeb je povinna využívat. Případné poplatky smluvních partnerů ČNB (korespondenčních bank v zahraničí) anebo místních bank v zahraničí jsou účtovány klientům a jimi hrazeny (platby SHARE).
Výplata důchodu se provádí:
- na účet klienta (účet manžela/manželky klienta)* u peněžního ústavu (banky) v zahraničí,
- na účet klienta (účet manžela/manželky klienta)* u peněžního ústavu (banky) v České republice (ČR) v české měně (Kč),
- mezinárodní poštovní poukázkou na adresu klienta do Polska v polské měně (PLN),
- bankovním šekem na adresu klienta v zahraničí (mimo Slovenské republiky, Austrálie, Finska, Norska, Makedonie, Dánska, Indie, Sýrie, Švédska, Ukrajiny a Kanady) – tento způsob výplaty se bude provádět už jenom dočasně, a to pouze do konce roku 2025; od 1. ledna 2026 v důsledku změny české právní úpravy již nebude možné důchod bankovním šekem vyplácet.
* Poznámka: Za manžela (manželku) považuje též partner (partnerka) a registrovaný partner (registrovaná partnerka) podle příslušných právních předpisů.
POTVRZENÍ O ŽITÍ
Podmínky nároku na výplatu důchodu (tj. že příjemce důchodu je naživu) se ověřují tiskopisem Potvrzení o žití (výjimku mají klienti, kterým je důchod vyplácen mezinárodní poštovní poukázkou na jejich adresu bydliště do Polska, a od roku 2026 také klienti bydlící ve Slovenské republice, kterým je důchod vyplácen na bankovní účet. Obě tyto skupiny klientů nezasílají ČSSZ tiskopis „Potvrzení o žití“).
Upozornění:
- Potvrzení o žití musí být vždy podepsáno úředně ověřeným (vlastnoručním) podpisem klienta (viz dále).
- Od 1. ledna 2026 dochází k významným změnám ve výplatách důchodů do zahraničí a v povinnosti zasílat Potvrzení o žití (viz dále).
Potvrzení o žití se zasílá:
-
Poštou na adresu: Česká správa sociálního zabezpečení, Odbor realizace výplat pojistných dávek a exekučních srážek Křížová 25, 225 08 Praha 5, Česká republika
Vlastnoruční podpis klienta na tiskopisu Potvrzení o žití musí být úředně ověřen, dále musí být uvedeno zejména datum vystavení (resp. ověření vlastnoručního podpisu) a razítko příslušného úřadu (blíže viz vysvětlivky na tiskopisu).
-
Elektronicky na elektronickou adresu podatelny ČSSZ: posta@cssz.cz
Klient tiskopis vyplní, vytiskne, podepíše jej vlastnoručním podpisem, vlastnoruční podpis si nechá úředně ověřit, naskenuje jej z listinné do elektronické podoby, podepíše jej kvalifikovaným elektronickým podpisem podle nařízení eIDAS, který bude ve formátu stanoveném v Prováděcím rozhodnutí Komise (EU) č. 2015/1506, a zašle jej e-mailem na elektronickou adresu podatelny ČSSZ posta@cssz.cz.
Kvalifikovaným elektronickým podpisem se, podle čl. 3 odst. 12 nařízení eIDAS, rozumí zaručený elektronický podpis, který je vytvořen kvalifikovaným prostředkem pro vytváření elektronických podpisů a který je založen na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy.
Úřední ověření vlastnoručního podpisu na tiskopisu „Potvrzení o žití“ je nezbytné z toho důvodu, že kvalifikovaný elektronický podpis podle nařízení eIDAS má právní účinek rovnocenný pouze vlastnoručnímu podpisu - avšak na tiskopisu „Potvrzení o žití“ musí být, pro účely potvrzení trvání nároku na výplatu důchodu, úředně ověřený (vlastnoruční) podpis příjemce českého důchodu.
-
Elektronicky datovou schránkou:
Klient tiskopis vyplní, vytiskne, podepíše jej vlastnoručním podpisem, vlastnoruční podpis si nechá úředně ověřit, naskenuje jej z listinné do elektronické podoby, podepíše jej kvalifikovaným elektronickým podpisem podle nařízení eIDAS a odešle jej prostřednictvím své datové schránky do datové schránky ČSSZ (ID datové schránky ČSSZ: 49kaiq3).
Výplata důchodu na účet klienta u peněžního ústavu (banky) v zahraničí (s výjimkou Slovenské republiky)
Výplata důchodu na účet klienta u peněžního ústavu (banky) v zahraničí je prováděna bezhotovostním platebním stykem, prostřednictvím ČNB a jejími smluvními partnery – korespondenčními bankami v zahraničí.
Pro zařízení výplaty na účet je nutné řádně vyplnit, podepsat a zaslat ČSSZ tiskopis „Žádost osoby žijící mimo území České republiky o výplatu českého důchodu poukazem na účet“.
Podmínky nároku na výplatu důchodu, tj. že je klient na živu, se ověřují tiskopisem Potvrzení o žití.
Právní úprava platná do konce roku 2025 (konkrétně ustanovení § 116 odst. 5 písm. a) zákona č. 582/1991 Sb., ve znění platném do 31. prosince 2025) stanoví, že důchod na účet klienta se vyplácí zpětně a pouze do konce měsíce, v němž bylo Potvrzení o žití vystaveno. Klient zasílá Potvrzení o žití z vlastního podnětu a v časových intervalech, které si sám určí. Může to být čtvrtletně, pololetně nebo i v jiném časovém intervalu, doporučujeme alespoň 1 x ročně. To znamená, pokud klient zasílá Potvrzení o žití například čtvrtletně, důchod mu je vyplácen též čtvrtletně a vždy za předcházející čtvrtletí.
Změna podmínek od 1. ledna 2026
Od 1. ledna 2026 dochází k významnému zjednodušení výplat důchodů na bankovní účet a zmírnění povinnosti klienta prokazovat trvání nároku na výplatu důchodu Potvrzením o žití. Převážná část českých důchodců, kteří bydlí v zahraničí, již nebude muset zasílat ČSSZ Potvrzení o žití před každou výplatou, ale pouze dvakrát ročně.
Pokud klient bydlí v jiném členském státě Evropské unie (včetně Norska, Islandu, Lichtenštejnska, Švýcarska a Spojeného království) nebo ve státě, se kterým Česká republika uzavřela mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení, bude od něho ČSSZ vyžadovat Potvrzení o žití s úředně ověřeným (vlastnoručním) podpisem pouze dvakrát ročně, a to vždy v červnu a prosinci. Na rozdíl od dosavadního stavu platného do konce roku 2025, se mu přitom bude důchod vyplácet měsíčně, tedy v pravidelných měsíčních splátkách náležejících za běžný kalendářní měsíc. Pokud klient nezašle Potvrzení o žití v požadovaném termínu, ČSSZ mu pozastaví od následujícího měsíce výplatu důchodu do doby, než Potvrzení o žití opět doručí ČSSZ.
Pro klienty bydlící ve státě, který není členským státem Evropské unie ani neuzavřel s Českou republikou mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení (tzv. nesmluvní cizina), se podmínky výplaty důchodu na bankovní účet od 1. ledna 2026 nemění. I nadále si tedy budou sami určovat, jak často budou zasílat ČSSZ Potvrzení o žití. Po jeho doručení ČSSZ klientovi vždy vyplatí důchod za období od poslední vyplacené splátky (tedy od měsíce, který následoval po měsíci, ve kterém byl vlastnoruční podpis klienta na předchozím Potvrzení o žití úředně ověřen) do konce kalendářního měsíce, kdy si nechal úředně ověřit svůj podpis na novém tiskopisu Potvrzení o žití.
Výplata důchodu klientovi bydlícímu mimo území České republiky na jeho účet vedený u peněžního ústavu (banky) v České republice v české měně (Kč)
Pro zařízení výplaty důchodu na český bankovní účet je nutné řádně vyplnit, podepsat a zaslat ČSSZ tiskopis „Žádost osoby žijící mimo území České republiky o výplatu českého důchodu poukazem na účet“.
Výplata důchodu na účet u peněžního ústavu (banky) v České republice je prováděna v české měně (Kč). Způsob provádění výplaty a předkládání Potvrzení o žití je shodný se způsobem popsaným u výplaty důchodu na účet klienta u peněžního ústavu (banky) v zahraničí (včetně změn platných od 1. ledna 2026).
Výplata důchodu na bankovní účet klienta bydlícího ve Slovenské republice
Klientům s bydlištěm ve Slovenské republice se výplata důchodů na bankovní účet provádí pravidelně jednou měsíčně. ČSSZ zasílá požadavek ČNB na převod důchodu mezi 22. až 26. dnem příslušného kalendářního měsíce a na účty klientů je splátka důchodu vyplacena do 5 pracovních dnů.
Poznámka: ČSSZ uzavřela v roce 2021 se slovenskou Sociální pojišťovnou Dohodu o spolupráci v oblasti dvoustranné elektronické výměny údajů, která též zahrnuje vzájemnou elektronickou výměnu údajů o úmrtí osob, jimž ČSSZ a Sociální pojišťovna vyplácí důchody z jednoho státu do druhého. Z této Dohody vyplývají pro klienty bydlící ve Slovenské republice speciální (zvýhodněné) podmínky pro prokazování nároku na výplatu důchodu.
Do konce roku 2025 se podmínky nároku na výplatu důchodu ověřují 1x ročně tiskopisem „Potvrzení o žití“, který ČSSZ zasílala na adresu příjemce důchodu vždy v únoru. Lhůta pro vrácení vyplněného a vlastnoručně podepsaného tiskopisu je stanovena na dobu 30 kalendářních dnů ode dne jeho doručení. Pokud není tiskopis v požadované lhůtě vrácen, je výplata důchodu pozastavena až do doby jeho doručení.
Změna podmínek od 1. ledna 2026
Klienti bydlící na Slovensku již nebudou muset zasílat ČSSZ Potvrzení o žití. V únoru 2025 obdrželi tito klienti požadavek ČSSZ na zaslání Potvrzení o žití naposledy. V roce 2026 a v následujících letech již ČSSZ nebude od nich Potvrzení o žití vyžadovat. Důchod jim bude nadále vyplácet v pravidelných měsíčních splátkách.
Výplata důchodu mezinárodní poštovní poukázkou na adresu klienta do Polska
Výplata důchodů do Polska se provádí měsíčně mezinárodní poštovní poukázkou prostřednictvím české a polské pošty v polské měně (PLN). Měsíční platby důchodu jsou doručovány vždy v první polovině kalendářního měsíce, za který výplata důchodu náleží.
Při tomto způsobu výplaty důchodu se nepředkládá tiskopis „Potvrzení o žití“, neboť důchod je vyplácen pouze do vlastních rukou klienta.
Od 1. ledna 2026 zůstává tento způsob výplaty zachován, k žádným změnám nedochází.
Výplata důchodu bankovním šekem na adresu klienta v zahraničí (do konce roku 2025)
Výplata důchodu bankovním šekem na adresu klienta v zahraničí se provádí 4 x ročně, v měsíci březnu, červnu, září a prosinci každého kalendářního roku. Důchod je vyplácen vždy zpětně za uplynulé čtvrtletí.
Podmínky nároku na výplatu důchodu tj., že klient je naživu, se ověřují 1 x ročně tiskopisem „Potvrzení o žití“, který ČSSZ zasílá v prosinci kalendářního roku na adresu klienta v zahraničí.
Lhůta pro vrácení vyplněného tiskopisu podepsaného úředně ověřeným (vlastnoručním) podpisem klienta je 30 kalendářních dnů od jeho doručení. Pokud není tiskopis v požadované lhůtě vrácen, je výplata důchodu pozastavena až do doby jeho doručení.
Uvedený způsob výplaty důchodu bankovním šekem bude možný pouze do konce roku 2025. Na rozdíl od výplaty na bankovní účet klienta je administrativně náročný a v mnoha případech pro klienta i plátce důchodu (ČSSZ) ekonomicky nevýhodný. Od 1. ledna 2026 se proto v důsledku změny příslušného zákonného ustanovení (§ 116 odst. 5 zákona č. 582/1991 Sb.) zcela ruší.
Podrobné informace o ukončení výplat důchodů bankovním šekem a zahájení výplaty důchodu na bankovní účet klienta jsou uvedeny zde.
V průběhu srpna 2025 jsme odeslali informativní dopisy klientům, ve kterých je vše potřebné uvedeno, včetně odkazů na příslušné webové stránky ČSSZ. Stáhněte si vzorové dopisy v českém jazyce včetně příloh (ZIP 1,26 MB).
Nejčastější otázky a odpovědi.
1. Co se mění ve způsobu výplaty důchodu do zahraničí?
Od ledna 2026 bude výplata důchodu probíhat výhradně na bankovní účet příjemce důchodu. Dále se mění frekvence zasílání formuláře „Potvrzení o žití“.