ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Váš prohlížeč - MS Internet Explorer #version# - již nepatří mezi podporované prohlížeče. Doporučujeme přejít na některý jiný prohlížeč, podrobnosti najdete v prohlášení o přístupnosti.

Zaměstnanci a OSVČ – ošetřovné


Ošetřovné je dávka, kterou můžete čerpat, pokud se musíte krátkodobě postarat o nemocného člena rodiny nebo domácnosti, a nemůžete kvůli tomu pracovat. Nárok můžete mít i v situacích, kdy musíte zůstat s dítětem doma, protože je školka či škola uzavřena např. z důvodu havárie či epidemie.

Podmínky dávky a další informace naleznete na: https://www.cssz.cz/web/cz/osetrovne

V rámci digitalizace dochází ke zjednodušení a zrychlení celého procesu spojeného s dávkou. Ten je nyní bez vytištěných dokumentů. Lékař (případně školské nebo dětské zařízení) i zaměstnavatel komunikují se správou sociálního zabezpečení elektronicky. Vy můžete stav zpracování své dávky sledovat na ePortálu ČSSZ.

Jak požádám o Ošetřovné

Lékař prostřednictví ePortálu ČSSZ nebo své aplikace vystaví „rozhodnutí o potřebě ošetřovnání (péče) a odešle jej elektronicky správě sociálního zabezpečení.

Stejně jako u eNeschopenky dojde k vygenerování čísla elektronického potvrzení (identifikátoru). Pokud lékaři sdělíte kontaktní údaje (telefonní číslo nebo e-mailovou adresu), obdržíte identifikátor elektronicky. V opačném případě vám jej předá vytištěné.

Průběh zpracování své dávky můžete sledovat prostřednictvím ePortálu ČSSZ.

Co musím sdělit zaměstnavateli?

Informujte svého zaměstnavatele o tom, že musíte zůstat doma na „ošetřovačce“ a sdělte mu identifikátor, který vám předal lékař. Musí jít o prokazatelný způsob oznámení, protože tímto způsobem uplatňujete nárok na dávku.

Po skončení ošetřování mu sdělíte:

  • Dny, kdy jste ošetřoval (pečoval),
  • informace o společné domácnosti s ošetřovanou osobou,
  • pobírání dávek, které mají vliv na nárok na ošetřovné (např. mateřská),
  • údaje o ošetřované osobě,
  • případně údaje o uzavřeném školském/dětském zařízení.

Tyto informace pak předává zaměstnavatel dál. Dosud jste je vyplňovali na příslušném papírovém tiskopisu vy, to nyní odpadá. Některé informace již o vás zaměstnavatel eviduje.

Možnosti komunikace se zaměstnavatelem právní úprava jinak ponechává na volné formě, vzorové oznámení může vypadat třeba takto: Vzor hlášení zaměstnance.

Zaměstnavatel musí tímto způsobem přijímat žádosti o dávky od svých zaměstnanců (kromě nemocenské, která se řeší přes eNeschopenku) a všechny potřebné dokumenty pro rozhodnutí o dávkách. Tyto informace následně co nejdříve elektronicky zasílá správě sociálního zabezpečení.

 

Kam se obrátím jako OSVČ?

Máte-li datovou schránku zpřístupněnou ze zákona, podáváte žádost povinně elektronicky. Pokud se do ePortálu ČSSZ nejprve přihlásíte, usnadní Vám to vyplnění žádosti o dávku, ePortál ČSSZ některé údaje vyplní za Vás a k ostatním poskytne návodné informace. Pak již stačí jen žádost o dávku odeslat.

Pokud datovou schránku nemáte, můžete žádost na ePortálu ČSSZ vyplnit a v čitelném formátu (např. PDF) ji odeslat na e-podatelnu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem. Další možností je ji doručit v papírové podobě na správu sociálního zabezpečení.

Co dělat při střídání v ošetřování nebo péči?

Vystřídání je možné pouze jednou. Střídající osoba hlásí svému zaměstnavateli údaje stejně jako první pečující osoba včetně identifikátoru.