Zaměstnanci a OSVČ – ošetřovné
Ošetřovné je dávka, kterou můžete čerpat, pokud se musíte krátkodobě postarat o nemocného člena rodiny nebo domácnosti, a nemůžete kvůli tomu pracovat. Nárok můžete mít i v situacích, kdy musíte zůstat s dítětem doma, protože je školka či škola uzavřena např. z důvodu havárie či epidemie.
Podmínky dávky a další informace naleznete na: https://www.cssz.cz/web/cz/osetrovne
V rámci digitalizace dochází ke zjednodušení a zrychlení celého procesu spojeného s dávkou. Ten je nyní bez vytištěných dokumentů. Lékař (případně školské nebo dětské zařízení) i zaměstnavatel komunikují se správou sociálního zabezpečení elektronicky. Vy můžete stav zpracování své dávky sledovat na ePortálu ČSSZ.
Jak požádám o Ošetřovné
Lékař prostřednictví ePortálu ČSSZ nebo své aplikace vystaví „rozhodnutí o potřebě ošetřovnání (péče) a odešle jej elektronicky správě sociálního zabezpečení.
Stejně jako u eNeschopenky dojde k vygenerování čísla elektronického potvrzení (identifikátoru). Pokud lékaři sdělíte kontaktní údaje (telefonní číslo nebo e-mailovou adresu), obdržíte identifikátor elektronicky. V opačném případě vám jej předá vytištěné.
Průběh zpracování své dávky můžete sledovat prostřednictvím ePortálu ČSSZ.
Co musím sdělit zaměstnavateli?
Informujte svého zaměstnavatele o tom, že musíte zůstat doma na „ošetřovačce“ a sdělte mu identifikátor, který vám předal lékař. Musí jít o prokazatelný způsob oznámení, protože tímto způsobem uplatňujete nárok na dávku.
Po skončení ošetřování mu sdělíte:
- Dny, kdy jste ošetřoval (pečoval),
- informace o společné domácnosti s ošetřovanou osobou,
- pobírání dávek, které mají vliv na nárok na ošetřovné (např. mateřská),
- údaje o ošetřované osobě,
- případně údaje o uzavřeném školském/dětském zařízení.
Tyto informace pak předává zaměstnavatel dál. Dosud jste je vyplňovali na příslušném papírovém tiskopisu vy, to nyní odpadá. Některé informace již o vás zaměstnavatel eviduje.
Možnosti komunikace se zaměstnavatelem právní úprava jinak ponechává na volné formě, vzorové oznámení může vypadat třeba takto: Vzor hlášení zaměstnance.
Zaměstnavatel musí tímto způsobem přijímat žádosti o dávky od svých zaměstnanců (kromě nemocenské, která se řeší přes eNeschopenku) a všechny potřebné dokumenty pro rozhodnutí o dávkách. Tyto informace následně co nejdříve elektronicky zasílá správě sociálního zabezpečení.
Kam se obrátím jako OSVČ?
Máte-li datovou schránku zpřístupněnou ze zákona, podáváte žádost povinně elektronicky. Pokud se do ePortálu ČSSZ nejprve přihlásíte, usnadní Vám to vyplnění žádosti o dávku, ePortál ČSSZ některé údaje vyplní za Vás a k ostatním poskytne návodné informace. Pak již stačí jen žádost o dávku odeslat.
Pokud datovou schránku nemáte, můžete žádost na ePortálu ČSSZ vyplnit a v čitelném formátu (např. PDF) ji odeslat na e-podatelnu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem. Další možností je ji doručit v papírové podobě na správu sociálního zabezpečení.
Co dělat při střídání v ošetřování nebo péči?
Vystřídání je možné pouze jednou. Střídající osoba hlásí svému zaměstnavateli údaje stejně jako první pečující osoba včetně identifikátoru.