Zaměstnavatel – peněžitá pomoc v mateřství
Peněžitá pomoc v mateřství (známá jako mateřská nebo PPM) je dávka, která náleží mamince před porodem a zejména v souvislosti s péčí o novorozeně. Dávku ale může čerpat i tatínek dítěte, nebo osoba, která převzala dítě do péče nahrazující péči rodičů, například v případě osvojení.

V rámci digitalizace dochází ke zjednodušení a zrychlení celého procesu spojeného s dávkou. Ten je nyní bez tištěných dokumentů. Nově máte možnost si ověřit údaje potvrzené lékařem. Současně dojde ke snížení administrativní zátěže. Oznámení o žádosti o dávku zaměstnance musíte podávat správě sociálního zabezpečení výhradně elektronicky.

Jak se dozvím o nástupu zaměstnance na PPM?
Zaměstnankyně vás informuje o nástupu na mateřskou dovolenou a sdělí vám identifikátor potvrzení o datu porodu. Tato informace se považuje za žádost o dávku a zaměstnanec ji musí oznámit tak, aby to bylo možné prokázat.

Jak mám postupovat dále?
Vy si následně pomocí čísla identifikátoru můžete ověřit prostřednictvím ePortálu ČSSZ nebo své aplikace, datum předpokládaného porodu, nebo datum porodu.
Využijete tiskopis „Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku“ (NEMPRI_2025). V něm je zaznamenáno sdělení zaměstnance spolu s uvedením údajů potřebným pro výpočet dávky.
Pokud vám zaměstnanec předá papírové podklady pro nárok na dávku, převedete je do elektronické podoby a pošlete je správě sociálního zabezpečení datovou zprávou.

Co dělat při převzetí péče o dítě?
Může dojít k situaci, kdy o PPM může žádat zaměstnanec i z důvodu převzetí dítěte do péče či převzetí péče o dítě.
V takovém případě vám zaměstnanec oznámí nástup na rodičovskou dovolenou a zároveň požádá o PPM, přičemž doloží potřebné doklady pro nárok na dávku.
Vy spolu s údaji nutnými pro výpočet dávky a dalšími dokumenty (např. rozhodnutí orgánu nebo ověřená dohoda s matkou) předáte žádost prostřednictvím ePortálu ČSSZ nebo své aplikace správě sociálního zabezpečení.