Zaměstnanci a OSVČ – dlouhodobé ošetřovné
Dlouhodobé ošetřovné vám umožňuje zůstat doma v situaci, kdy musíte pečovat o člena rodiny, jehož zdravotní stav vyžaduje po propuštění z nemocnice domácí celodenní péči alespoň jeden měsíc. U nevyléčitelně nemocných, kterým je poskytována paliativní péče, není podmínkou předchozí pobyt v nemocnici.
Podmínky dávky a další informace naleznete na: https://www.cssz.cz/web/cz/dlouhodobe-osetrovne
V rámci digitalizace dochází ke zjednodušení a zrychlení celého procesu spojeného s dávkou. Ten je nyní bez vytištěných dokumentů. Lékař i zaměstnavatel komunikují se správou sociálního zabezpečení elektronicky. Vy můžete stav zpracování své dávky sledovat na ePortálu ČSSZ.
Jak požádám o dlouhodobé ošetřovné
Lékař prostřednictvím ePortálu ČSSZ nebo své aplikace vystaví „Rozhodnutí o potřebě dlouhodobé péče“ a odešle jej elektronicky správě sociálního zabezpečení.
Stejně jako u eNeschopenky dojde k vygenerování čísla elektronického potvrzení (identifikátoru). Pokud lékaři sdělíte kontaktní údaje (telefonní číslo nebo e-mailovou adresu), obdržíte identifikátor elektronicky. V opačném případě vám ho předá v papírové podobě.
Průběh zpracování své dávky můžete sledovat prostřednictvím ePortálu ČSSZ.
Co musím sdělit zaměstnavateli?
Informujte svého zaměstnavatele o tom, že se budete starat o svého blízkého a sdělte mu identifikátor, který vám předal lékař. Musí jít o prokazatelný způsob oznámení, protože tímto způsobem se má za to, že uplatňujete nárok na dávku.
Co sděluji zaměstnavateli:
- Dny, kdy jste péči poskytoval,
- informace o ošetřované osobě,
- vztahu k ní,
- společné domácnosti,
- pobírání dávek, které mají vliv na přiznání nároku na dlouhodobé ošetřovné.
Tyto informace pak předává zaměstnavatel dál. Dosud jste je vyplňovali na příslušném papírovém tiskopisu vy, to nyní odpadá. Některé informace již o vás zaměstnavatel eviduje.
Možnosti komunikace se zaměstnavatelem právní úprava jinak ponechává na volné formě, vzorové oznámení může vypadat třeba takto: Vzor hlášení zaměstnance.
Zaměstnavatel musí tímto způsobem přijímat žádosti o dávky od svých zaměstnanců (kromě nemocenské, která se řeší přes eNeschopenku) a všechny potřebné dokumenty pro rozhodnutí o dávkách. Tyto informace následně co nejdříve elektronicky zasílá správě sociálního zabezpečení.
Kam se obrátím jako OSVČ?
Máte-li datovou schránku zpřístupněnou ze zákona, podáváte žádost povinně elektronicky. Pokud se do ePortálu ČSSZ nejprve přihlásíte, usnadní Vám to vyplnění žádosti o dávku, ePortál ČSSZ některé údaje vyplní za Vás a k ostatním poskytne návodné informace. Pak již stačí jen žádost o dávku odeslat.
Pokud datovou schránku nemáte, můžete žádost na ePortálu ČSSZ vyplnit a v čitelném formátu (např. PDF) ji odeslat na e-podatelnu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem. Další možností je ji doručit v papírové podobě na správu sociálního zabezpečení.
Co když jsem pojištěn u služebního orgánu?
Žádost o dlouhodobé ošetřovné uplatníte přímo u služebního orgánu.
Průběh zpracování své dávky můžete sledovat prostřednictvím ePortálu ČSSZ.
Co dělat při střídání v ošetřování nebo péči?
Vystřídání je možné neomezeně a mezi neomezeným počtem osob, podle potřeby.
Střídání není možné v jednom dni. Střídající osoba hlásí svému zaměstnavateli údaje stejně jako všechny ostatní pečující osoby a to včetně identifikátoru, který je pro všechny pečující stejný.