Úvodem

Úvodní slovo ústředního ředitele České správy sociálního zabezpečení

Česká správa sociálního zabezpečení má za sebou další rok činnosti – jubilejní 20. rok od svého založení. Přestože jubileum bývá obvykle důvodem k oslavám a bilancování, loňský rok byl natolik pracovní, že na oslavy mnoho času nezbylo. Trochu bilancování mi přece jen dovolte. V systému sociální ochrany zaujímá ČSSZ nezastupitelnou úlohu, dotýká se bezprostředně téměř každého obyvatele ČR. Jsme největší finančně správní institucí, výběrem pojistného na sociální zabezpečení zajišťujeme více než jednu třetinu příjmů státního rozpočtu. Za dobu existence ČSSZ jsme vybrali 4,4 bilionu Kč s úspěšností 99,8 %. V tomto smyslu jsme i ve světovém měřítku na špičce. Přidám-li nákladovost na vybrané pojistné, které nepřesáhlo v roce 2010 částku 0,3 % z inkasa pojistného, tj. cca 1 miliardu Kč k inkasu pojistného ve výši 344 miliard Kč, jsme ze všech systémů realizujících příjmy státního rozpočtu v České republice nejlevnější. Závidět nám úspěšnost a nízkou režii výběru mohou i mnohé zahraniční instituce.

Pod tíhou některých nastalých problémů, důležitých hlavně pro vyřizování služeb klientům, ztratila ČSSZ částečně svůj respekt a sebevědomí, které musí nyní cíleně napravovat. Rok 2010 probíhal ve znamení permanentních obměn právní úpravy, které vyžadovaly zásadní reorganizaci způsobu práce, technologie zpracování agend i řízení organizace. Poté, co se podařilo stabilizovat systém zpracování dávek nemocenského pojištění a ČSSZ začala průběžně a ve lhůtách vyplácet klientům jejich nároky, se jako problematické ukázalo provádění námitkového řízení, v němž řízení po lhůtě a celková doba řízení dosáhly neúnosných rozměrů. Díky přijatým opatřením se podařilo situaci do konce roku 2010 výrazně zlepšit a rozhodování o námitkách v zákonných lhůtách je nadále stabilizováno a stalo se standardní agendou.

Zásadním úkolem však nadále zůstalo řešení problémů v exekuční agendě a dlouhé doby řízení v důchodové agendě jako nejkritičtější úsek činnosti ČSSZ. Mimořádný nárůst a složitost agendy si vyžádaly přijetí souhrnu operativních opatření, týmovou spolupráci – zapojení kapacit krajských pracovišť a okresních správ, urychlenou úpravu software pro možnost evidence podání a jejich zpracování, opuštění dosavadního zakonzervovaného stavu myšlení – to vše jako cesta k výrazně lepšímu stavu.

I přes trvající úsporná opatření ve věcných výdajích, vzhledem k nastavenému rozpočtu ze strany MPSV, pokračoval další rozvoj moderních přístupů k obsluze klientů – v plném provozu již v průběhu roku fungovalo nové call centrum nemocenského pojištění, které vyřídilo za rok své činnosti 63 tisíc dotazů. Práce se nezastavily ani na dalších projektech elektronické komunikace (e - Podání). Naši klienti, zejména zaměstnavatelé, vnímají elektronický přenos informací jako jeden ze znaků moderní a kvalitní instituce. Nebojím se říci, že služba e - Podání je naší předností oproti ostatním úřadům státní správy. Například v roce 2010 ČSSZ připravila novou službu pro lékaře a zdravotnická zařízení - odesílání tzv. eNeschopenky a službu pro exekutorské úřady. V rámci elektronizace služeb veřejné správy tak ČSSZ pružně reaguje na plánované legislativní změny a cíle v oblasti eGovernmentu v rozsahu výměny dat, vazby na základní registry a datové schránky.

V souvislosti s poskytováním informací klientům bych chtěl zmínit ještě jednu významnou službu, a to informování o jejich důchodových nárocích. Na žádost pojištěnců jim ČSSZ zašle jedenkrát ročně informativní osobní list důchodového pojištění (IOLDP), který obsahuje přehled dob pojištění, náhradních dob pojištění a za dobu od roku 1986 i přehled vyměřovacích základů. Zájem o tuto službu každoročně stoupá – v roce 2010 byl výpis vyhotoven již pro téměř 160 tisíc pojištěnců.

Podle plánu pokračovaly práce na realizaci mezinárodních projektů s podílem fondů EU, které vedou především k získání mezinárodních zkušeností, proškolení našich zaměstnanců, k posílení bezpečnosti a elektronické výměny dat. I v rámci úsporných opatření se podařilo dokončit některé investičních akce, které přinášejí pozitivní výsledek především ve formě moderních služeb pro naše klienty.

Podstatné je, že i přes nepříznivou situaci v některých důležitých agendách máme nyní příležitost osvědčit schopnosti kvalitního pracovního týmu, na který je spolehnutí. Využití potenciálu lidí se stává stále aktuálnějším tématem. Věřím, že instituce, která má ve svém poslání výlučnou orientaci na vytvoření maximální hodnoty pro klienta, tento úkol zvládne. Rád bych připomněl jeden citát: „Úspěch vždy a všude začíná jediným slovem - odvaha.“ Chceme-li být v následujícím období úspěšní, budeme ji potřebovat. Odvahu k otevřené komunikaci, koordinaci a úzké součinnosti nejen v ústředí, ale také mezi pracovišti v regionech, odvahu přijmout změny a plně se zapojit do řešení společných problémů, která povede k očekávanému výsledku ve prospěch klientů.

Závěrem mi dovolte poděkovat všem spolupracovníkům za usilovnou práci v uplynulém období s přáním zdraví, energie a optimismu do budoucna. ČSSZ pak přeji, aby lidé od úřadu dostávali dobré a kvalitní služby a mohli se na něj spolehnout.

Prof. JUDr. Vilém Kahoun, Ph.D.
ústřední ředitel ČSSZ