Vedení ČSSZ se během svého zasedání zabývalo otázkou LPS a budoucím vývojem agend

Praha 18. 4. 2018

V pondělí 16. a úterý 17. dubna 2018 se konalo celorepublikové setkání vedení ústředí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a všech okresních správ sociálního zabezpečení (OSSZ). Program setkání se zaměřil na aktuální vývoj v lékařské posudkové službě a výkonnost ČSSZ a OSSZ. Druhý den se setkání zúčastnila ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová, která shrnula přijímaná opatření na straně ministerstva práce a sociálních věcí navazující na činnosti zajišťované ČSSZ a zajímala se o aktuální chod, zejména pak na OSSZ.

 

Velmi ráda jsem přijala pozvání na celostátní poradu vedení České správy sociálního zabezpečení. Myslím si, že to je nejlepší platforma pro setkávání a řešení agendy kolegů z České správy sociálního zabezpečení. Ze setkání jsem měla velmi příjemný dojem. Cítím, že jsme jeden tým, který bude pracovat na společných projektech. Od našeho vedení resortu má ČSSZ plnou podporu,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová.

Za rok 2017 vypracovali posudkoví lékaři cca 400 tisíc posudků, jeden posudkový lékař tak v průměru zpracoval přes 1 400 posudků během roku. „Složitá situace v lékařské posudkové službě si vyžádala zpracování krizového scénáře a jeho uvedení do praxe. Opatření ke snížení počtu nezpracovaných žádostí o posudek a nezpracovaných žádostí po lhůtě přijatá v lékařské posudkové službě začátkem února letošního roku se projevila pozitivně. Počet nezpracovaných žádostí o posudek se snížil z původních 73 654 na 60 685, počet žádostí po lhůtě byl pak snížen na cca 5 tisíc, tj. na polovinu proti stavu k 31. 12. 2017,“ řekl zastupující ústřední ředitel ČSSZ Pavel Krejčí. Díky krizovému scénáři se tak daří redukovat nakumulované problémy. Proces změn v lékařské posudkové službě však bude pokračovat nadále, budou realizovány další systémové a koncepční změny, které povedou k optimalizaci fungování posudkové agendy.

Zastupující ústřední ředitel ČSSZ Pavel Krejčí také zhodnotil rok 2017 prostřednictvím důležitých dat: průměrná doba řízení o starobním důchodu činila 39 dnů, vyřízení invalidního důchodu (1. – 3. stupeň) trvalo v průměru 62 dnů, z celkového počtu téměř 3,4 milionu dávek nemocenského pojištění bylo 82 %  zpracováno ve lhůtě do 10 dnů, zbývající část pak byla zpracována v zákonem stanovené třicetidenní lhůtě. V této souvislosti poukázal na to, že do průměrných hodnot výkonových ukazatelů za první čtvrtletí letošního roku se promítl nárůst ve všech agendách. Zmínil zejména pokračující růstový trend u dávek nemocenského pojištění, strmý nárůst agendy určování příslušnosti k právním předpisům (týká se zejména případů souběžného výkonu výdělečných činností na území více států EU) či nárůst počtu žádostí „pracujících důchodců“ o přepočet důchodu. Hovořil rovněž o výběru pojistného na sociální zabezpečení a správě pohledávek vůči subjektům povinným odvádět pojistné. S touto oblastí úzce souvisí efektivní nastavení systému kontrolní činnosti prováděné ČSSZ, resp. jejími OSSZ, díky kterému se úspěšnost výběru pojistného několik let za sebou drží nad hranicí 99 procent. ČSSZ dlouhodobě výběrem pojistného přispívá do státního rozpočtu cca jednou třetinou příjmů.